Tuesday, 24 January 2012

MAKNA PERHUBUNGAN DALAM SESEBUAH KEHIDUPAN...

"Apabila kita mencintai seseorang sebenarnya kita telah pun merelakan hati kita untuk di lukai, apabila kita menyayangi seseorang sesungguhnya kita telah membenarkan diri kita untuk di benci. Apabila kita terlalu merindui seseorang kita telah pun bersedia untuk di lupakan meskipun amat terseksa tapi itulah hakikat hidup.Pengajaran yang perlu dirasai bila kasih tak berbalas.Ada masanya kita tidak perlu lagi menoleh ke belakang andainya sejarah silam hanya melukakan hati namun ada ketikanya kita perlu mengingati biarpun terasa pedih kerana ada seseorang yang bermakna menghiasi pengalaman hidup yang pernah kita lalui.


 Ada masanya kita terpaksa lepaskan peluang yang lalu di depan mata, ada waktunya kita terpaksa lepaskan sesuatu yang x mungkin kita miliki, kerana selalunya hakikat hidup x sama dengan kebetulan yang kadang kala x di sangka.


  Kadangkala apa yang kita inginkan x sama dengan apa yang kita harapkan, adakalanya apa yang kita harapkan x kan sama dengan apa yang kita impikan kerana impian hanyalah ilusi,harapan hanyalah kemahuan yang cuba kita gapai, sedangkan segalanya belum tentu untuk di jadikan realiti.


  Kasih sayang bukan hanya sekadar ucapan,bukan sekadar memiliki tapi ia adalah sesuatu yang memberi kita nilai untuk terus hidup, memberi kita kekuatan dan makna sesebuah perhubungan..."
                                                                                                                  
                                                                                                                    Pakar Motivasi,
                                                                                                                    -DR.HM TUAH ISKANDAR-

SATU PERSAHABATAN..

Berbicara di atas landasan luka
antara kebenaran dan kepalsuan
masih adakah kejujuran di hati merahmu itu..
dalam menganyam sutera persahabatan kita..
kejujuran dan keikhlasan
terlindung di balik kekerasan hatimu
ku buka pintu hatiku
ku basahi kelopak rindu ku
dengan kemurnian ikatan persahabatan
yang kita jalinkan bersama...
betapa erat persahabatan yang di bina..
terlerai di atas tembok keegoanmu..
hatiku terhiris dengan ungkapanmu..


Teman..
sejuta keampunan ku pohon
andai air mata pernah menitis
biarku dengan caraku..
dan biarmu dengan caramu
Andai bulan,bintang berkata...
maka bersaksikan seluruh alam..
'betapa aku menghargai kehidupan ini..
ku doakan moga kau berjaya di dunia dan di akhirat..'

@> hargailah sesuatu itu sebelum ia hilang dari pandangan...
=> yg ni pun aku copy n paste gak tp ad gak aku edit2...coz puisi/sajak ni bukan bertemakan persahabatan tp p'cintaan...hihi...

LUKISAN HATI...

Kanvasnya hanya sekeping hati
yang bertahun di calit warna luka
dalam kembara mencari makna sebuah kehidupan..
dan ribuan kenangan
menjadi warna-warna basah
di tebar dan di pusar berus sabar tawakal 
lalu kering di panas mentari uji...


Dia dengan sabar setia
melukiskan terus ke kanvas hidupnya
dengan lakaran pedoman
bersama gerak naluri...
Tangannya menari-nari ke kanan dan ke kiri
menebar warna-warna kenangan
warna-warna perjalanan panjang
di calitnya lagi dengan jaluran mimpi
yang masih sudi singgah menghampiri
bersama untaian pelangi..

Setelah tertebar ke seluruh kanvas
warna-warna dari segala kenangan
lalu dengan payah di bingkaikan 
di berinya judul 'IMPIAN'
dan dalam debar dia berbisik :

   "Inilah lukisan hati..hadiah buatmu yang mengerti...."


=> puisi/sajak ni aku copy dlm paper dh lme dh time skola mngah..hihi..aku suke knye coz bhsa die yg puitis...hehe..n ad msg yg die nk smpikan dan krna ini juga,aku gne kn sbg pnduan dlm khdupan.... ^_^ slh satu yg aku minat...

UMPAMA LAKONAN DUNIA~~

tiada apa yang indah melainkan kenangan..
tiada yang tercoret melainkan apa yg d fikirkan...
kisah yang berbeza..
watak yang seakan-akan serupa...
jalan cerita yang serupa tapi x sama...
tidak smua prkara bnar belaka 
melainkan hanya rekaan...
tidak semua prkr kt ktahui
melainkan babak p'ceritaan yg t'rangka..

=> setiap k'musykilan...stiap k'khilafan yg berlaku hnya sndaran khidupan d mna p'akhirannya kt yg m'nentukan..

Sunday, 8 January 2012

NaSiHaT uTk DiRi SaYa...

hidup kt xde spe yg tau p'akhirannye...elemen utama dlm hdup USAHA...slgi kt mmpu berusaha...slgi tu la kt mmpu untuk cpai ap yg kt nk...

sory to say la...owg yg hdup ats kjyaan owg lain ni sepnjg hdup die,die xkn knal erti khdupan yg sbnar..sbb die tau nk hdup tp x reti2 nk usaha...bl usha pun sekerat jln je pn x guna gak...cepat sgt putus asa...mcm mne la nk hdpi hdup ni kalau ada attitude yg mcm tu???

**capek deh....

LiFe...

Hidup kita x seindah khayalan yang cuba kita lakarkan....
Hidup kita x seindah bak cerita2 dogeng yang tersiar...
Hidup kita umpama mentari yang tetap akan bersinar walaupun malam sebagai ganti...
Anugerah kehidupan yang indah terlakar di kanvas hati mencari makna yang tersimpan...

**fairtales

Sunday, 1 January 2012

FRIENDSHIP....

Persahabatan itu indah sgt2 lbih2 lgi time skola...mybe kt xdpt nk hdupkan lagi suasana yg cm tu tp...kt dpt lebih dri tu...KENANGAN....sntsa ad dlm hti n ingtan kt...kcuali lau kt hlg ingtn mybe x ingt...hehe..


x semestinya permulaan persahabatan yang baru tu x best...tp...hdup kt sntsa kne ad yg lame..bru la ad yg baru...so,x kira la p'shbtan yg lme atau bru skli pun ianya ttap sme slgi ukhwah yg d bina tu x putus...
kt kne bjak cipta kenangan tu sndri sbb ianya slh satu dri hdup kt jgak..tp,klau hnya 1 phak j yg cipta yg sblah lgi x...so,hrapn nk cipta tu t'bengkalai  la...mcm rumah x siap...hehe..'harapan hnya tggl hrapan..'... :(


apa pun,kt kne cuba cpta dan cri kngan tu sbb kt x tau hdup kt ni mcm mne...mybe akn b'jmpe blik..mybe x..


"hidupkan suasana tu....cpta lah sbrpa bnyk pun kngan...biarkn hdup kt indah dgn kngan yg ad yg kdg2 tu wat kt snyum sorg2....hehe...n serikan lagi persahabtan korg dgn persefahaman..."

==> tiada khdupan tnpa kngn...~~ 
p/s: izinkan aku utk cpta kngan tu...