Saturday, 27 October 2012

- HoRmAt -

  Betapa pentingnye kn perkataan ni pada semua orang kan...ada maksud bg setiap orang selagi kita di gelar makhluk Allah..Tp, skg ni dunia mkin BERteknologi so, rasa hormat tu smkin lma semakin pudar di telan zaman.. *mcm nk wat krngan lak...hehe... 
 Rasa hormat tu seWAJIBnye ada dlm diri setiap orang sbb dgn rse hormat ukhwah persaudaraan tu x kn terputus sbb kt saling memahami antr 1 sme lain..bila hilangnya rasa hormat, mcm2 perkara boleh jdi...yg akan menimbulkan pergaduhan, permusuhan...merosakkan sillaturrahim betul la org2 yg mcm ni...Semuanya bermula dri diri kita dulu...bru lah org lain akan terima kita n hormat kat kita pulak...klu sebelah pihak j yg ada rsa HORMAT tu, n sebelah pihak plak xder, mcm mne la sillaturrahim tu nk wujud ?? bila di tegur kita pulak yg kena sound balik...jgn tggi sgt r ego tu sbb dgn ego la kdg2 buat kita lupa diri...nk berEGO tu boleh TAPI, berPADA2...sejak azali lagi kita di ajar utk hormat menghormati antara 1 sama lain x kira tua atau muda...x kira bangsa dan agama..Y not kita yg mula dulu...x rugi pun la klu kt hormat kat owg...klu kira dri sudut kepentingan darjat...x k mana pun klu diri kita ni suke duk menyombong ngn orang lain...Hellllooooo.....owg len pun ada perasan jugak der...lu ingt lu sowg j ker??  haha...
 * klimaks... 

=> sendiri mau ingt laa.....
=> TERkasar ? sory...hehe...ikut trend skg...haha...

Thursday, 25 October 2012

- x tau ler -

 Sebenarnye bukan senang nak puas kan hati semua orang...pada mata die, ada je yg x kena, yg x betul..yg kdang2 tu buat kita rasa geram j..dan bukan senang jugak nak jd yg terbaek di mata semua owg...bila buat salah...bila x buat pun salah...kenapa erk jadi macam tu ?? at least, dalam diri tu biarlah ada sifat2 timbang rasa skit...sekurang2nye die x terasa...tp, bila kita wat mcm tu mcm x de hati n perasaan je..ksian kan...Allah bg kita akal , bg kita hati...tp zerooo.....kosongg...xde lgsung sifat2 yg mcm tu...yg tau ikut kepala dia jer...x pernh fikir susah owang lain...walaupun bak kata pepatah ' jgn jga tepi kain org' x bermaksud kita perlu bertindak SEKEJAM itu...xkn perasaan belas kasihan langsung xde dlm diri....impossible btul la....plezz la..tlg phm perasaan org lain jugak...smpi bila kita x nk ambil berat dgn org n keadaan kat sekeliling kita? klu betul kt x sygkn owg tu x kra la kwn k shbt k couple ke....wtvr laaa pun.... prnh x kt t'pk kn die wlau sedetik pun ?? mustahil la klu x prnh... x slh klu kt ambil berat pasal diri die x kira la spe org tu...klu nk owg syg kita, hargai kita, percaya kn kt....kita lah yg kne mulakan dulu...xperlu nk bertangguh bila nak buat kebaikan... -_-

 Bila ada something yg halang untuk buat semua tu, just think balik..betul atau x apa yg 'aku' buat ni '... kemon laaa... kt ada otak, hati...Allah hidupkn kt dgn organ2 yg perfect... kita ada hati utk merasa, ada telinga utk mendengar, ada mta utk melihat... dari semua pancaindera yg ada tu, kita dh boleh nilai pun...yg  menghalang kita tu cuma ego kita, sifat2 yg x sepatutnye ada dlm diri kita...tp, oleh kerana kt dh didik 'dia' dari awal lagi, so...scra x lgsung sifat2 tu semua yg dh mendorong kt k arah yg lain...

=>  yer..mang sume orang x perfect...tp klu kt nk perfect tp x nk MENCUBA...mang x r....
=> cerita kita kadang2 melalui pengalaman... -_-

Monday, 22 October 2012

| CiNtA DaLaM DiAm |


Bila belum bersedia melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...
Karena diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...
Kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang,
Kau tak mau merosak kesucian dan penjagaan hatinya..
Karena diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu..
Menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosak izzah dan iffahmu ..
Karena diammu bukti kesetiaanmu padanya ..
Karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt pilihkan untukmu ...
Ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan Ali??
Yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...
Tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah ....
Karena dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...
Hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...
Bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap pada-Nya??
Dan jika memang 'Cinta Dalam Diammu'  itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata, biarkan ia tetap diam ...
Jika dia memang bukan milikmu...Allah akan menghapus 'Cinta Dalam Diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...
Biarkan 'Cinta Dalam Diammu'  itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...
Cintailah ia dalam diam, dari kejauhan, dengan kesederhanaan dan keikhlasan...
Jika benar cinta itu karena Allah maka biarkanlah ia mengalir mengikuti aliran Allah karena hakikatnya ia berhulu dari Allah maka ia pun berhilir hanya kepada Allah..
" Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah ." (QS.Adz Dzaruyat : 49)
" Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas(pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. " (QS. An Nuur: 32)
" Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. "  (QS. Ar-Ruum:21)
Tapi jika memang kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah... berdoa lah... berpuasalah...
Cukup cintai ia dalam diam...
bukan karena membenci hadirnya.. .tapi menjaga kesuciannya bukan karena menghindari dunia... tapi meraih syurga-Nya bukan karena lemah untuk menghadapinya.. .tapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup..
Cukup cintai ia dari kejauhan...
karena hadirmu tiada kan mampu menjauhkannya dari cobaan karena hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan karena hadirmu mungkin saja akan membawa kenelangsaan hati-hati yang terjaga...
Cukup cintai ia dengan kesederhanaan...
memupuknya hanya akan menambah penderitaan menumbuhkan harapan hanya akan mengundang kekecewaan mengharapkan balasan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan...
Maka cintailah ia dengan keikhlasan...
karena tentu kisah Fatimah dan Ali bin Abi Thalib diingini oleh hati... tapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi...?
"...boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. " (QS. AlBaqarah:216) "
" Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)" (QS.An Nuur:26) "
Cukup cintai ia dalam diam dari kejauhan dengan kesederhanaan dan keikhlasan...
karena tiada yang tahu rencana Tuhan... mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan karena hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikan... serahkankan rasa yang tiada sanggup dijadikan halal itu pada Yang Memberi dan Memilikinya biarkan ia yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya...
" Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga." 
(Umar bin Khattab ra.)
=> Cintailah ia dalam diam, dari kejauhan, dengan kesederhanaan dan keikhlasan...
=> untuk semua...sory r...ad slang indon2 skit..haha...maleh nk edit...

- 1st KoNvOKeSyEn -

   Hari bersejarah dalam hidup aku, family n kengkawan... happy sangat2 time tu... -_-

20 oktober 2012  menjadi sejarah yang x kn di lupakan n kenangan yg terindah dlm hdup setiap owg... hehe...walaupun konvo utk sijil ia amat bermakna utk kami semua.. semoga ada lagi untuk konvo diploma plak....hehe.. apa yang kita belajar alhamdulillah boleh smpi ke tahap ini... so, kat sni aku ltakkan bbrp pic yg ktrog capture time tu...hehe...

gambar yg sempat ktorg snap.. hehe.. B4 n afer convo... ~_^


1st pic : raptai pagi sabtu...
2nd pic : raptai ari jumaat...
3rd pic : time nk balik umah masing2..




muka2 keceriaan .... TAHNIAH semua !!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Wednesday, 17 October 2012

- MeNuNGgU .. WaiTiNg -

  Untuk entri kali ni, tajuknye menunggu...bukan lagu o drama...haha..
 
   Kita kena ingt dalam hidup ni bnyk lagi yg kt boleh buat selain menunggu... x selamanye org akan tunggu kita...klu owg asyik duk tunggu kita je...apa pun kita x boleh nak buat...tp tu la, nk wat mcm mne....hidup kita kne tunggu, menunggu..dan x selamanya juga, org akan berada di sisi kita sbb suatu hari nnti dia akn pergi jua..sbb tu la ada perkataan menghargai... 'hargai owg yg ad d sekeliling kita, drp suatu hari nnti kita menyesal sbb x pernah nk tgk o nk pndg muke owg tu ...'

 Walaupun dgn menunggu tu kdg2 wat kt sakit hati, tp xde spe pun yg mmpu mengubah hati o otak kt drp buat bnde sebaliknye...sbb bl lpas kjadian tu, penyesalan akan dtg dlm diri kita n hanya owg yg xde perasaan je xkn rse bersalah dgn apa yg dia buat... menunggu utk perkara kebaikan xpe...jgn menunggu utk kejahatan yg boleh memusnahkan diri kita..

Hidup kita Wajib menunggu sbb..kita akn tggu hari yg esok, kita akn tunggu apa yg akn berlaku dlm hdup kita dan kita hanya menunggu ajl menjemput kita..dan bnyk lagi perkara yg kita perlu tunggu..menunggu seseorang mmbuka pntu hatinya utk kita pun lagi susah sbenarnya sbb kita x tau apa yg ada dlm hati dia..

 Apa yg tercoret pd kanvas ni bkn utk owg lain tp utk aku, saya, i jugak..
aku, saya, i sebenarnya pun bkn sesempurna mna utk mengubah apa yg dh jadi...tp aku, saya, i percaya ada sesuatu yg telah tertulis untuk hidup aku, saya, i ni... -_-

=> akn cuba berubah utk menjadi lebih ikhlas dlm apa jua yg berlaku .. doakn aku, saya, i.. -_-

Saturday, 13 October 2012

- Teman di Jalan Allah -

Sebenarnya PERSAHABATAN ini bukan milikku dan bukan jua milikimu..
Persahabatan ini adalah perancangan Allah yang mengetahui segala rahsia..
Kerana DIA lah aku mengenalimu dan 
Kerana DIA juga telah menetapkan aku dan engkau mengukir 1000 kenangan bersama..
Persahabatan ini sudah pasti terisi dengan kasih sayang antara aku dan engkau..
Semoga persahabatan ini berkekalan hingga ke jannah.. amin..

=> Semusim bersama, Seabad selamanya..Kenangan terindah abadi selamanya.. -_-

Friday, 12 October 2012

- HaPpY BiFdEy tO u -


Assalammualaikum w.b.t ...

1st : Selamat ulang tahun yang ke 20 .. msti x sgka kan umur ko dh 20..hehe...semoga panjang umur, di  murahkan rezeki n bhgia di dunia dan di akhirat..semoga mendapat jodoh yang beriman n bertakwa...huhu.. 
-_-




2nd : aku pun x sgka dh 20 tahun jugak perkenalan n friendship kt ni...hewhew...haha..semoga persahabatan kita kekal hingga ke jannah... amin.. -_-

=> thanks 4 everything.. ~_^

Saturday, 6 October 2012

- EnJoY WiTh FrEnZz -

Untuk entri ni aku nak cerita apa yang berlaku pada hari ini 6 oktober 2012... hehe...best sgt2....thank to all my frenz coz make me happy.... i will remember our memories... huhu ..~_^

 Cerita untuk hari ni...aku n member kelas p holiday + enjoy kat teluk batik....best giler !! aku rse giler pun x mcm ni...haha...ktorg otw dlm kul 9.30 kot...lebih kurang tu r...smpi dlm kul 11 lebih... guna 2 buah kereta jer... 

1st xtvt ktorg ialah MAKAN... haha...lapar kot..bab makan ni, ktorg x beli..bwk dri umh...yg msak nye sah2 r bukan aku...haha... chefnye my fenz r Nad.. hihi..terbaek !!

2nd xtvt ktorg apa lgi terjun r...hehe..dgn cuaca yg panas men duk redah j x ingt dunia...hehe... 

n the last xtvt BANANA BOAT... paling BEST + MENAKUTKAN + MENCEMASKAN + MENDEBARKAN... haha....BEST sbb dpt rse pengalaman baru...MENAKUTKAN + MENCEMASKAN + MENDEBARKAN bila jatuh kat tgh2 pntai tu...huh.. giler r... hehe..

abis je sume xtvt tu, ktorg pun siap2 nk balik tp sebelum tu p RONDA2 dlu kat pekan lumut apa g pekena ABC n Lai Chi Kang r...hehe.. org kata ' sambil menyelam, minum air... ' hehe..

Sampai j kat umah lepak2 jap, rehat2 jap...peh tu, dorg pun terus balik k rumah masing2...hehe...

Kenangan n pengalaman yang best n xdpt di lupakan...hehe.. i/allah... -_- rase nk p lagi je.. hihi.. ~_^

=> Tinggal kenangan -_-