Thursday, 30 May 2013

- Soalan -> Jawapan ..-

Assalammualaikum...

nak update sikit jer...about my adik...hihi..she asked me 1 question...

Adik : Kenapa manusia harus bercinta?? 

Me : Manusia harus bercinta sebab manusia ni ada hati dan perasaan..letak la sejauh mana pun perasaan   cinta tu mesti akan datang jugak..tapi yg eloknye bercinta lepas nikah..hehe...

=> mendoakan yg terbaik untuk mu... ^_^

Monday, 27 May 2013

- Andai Masih Ada Rindu... -

Dan hati ini tidak mampu menidakkan rasa cinta,
Cinta yang semakin mendalami diri dan jiwa,
Ku tak bisa memejamkan rasa,
Saat ia nyata makin membara,
Membelah setiap pancaindera dan deria,
Hingga aku lemas dalam kemelutnya.
Tuhan..
Andai penantian ini ada jawapannya,
Pujuklah hati ini untuk setia dijalan yang KAU redha,
Hadirkan ketenangan agar tidak terkandas dalam kabus cinta,
Berikan pedoman agar rindu itu berpada-pada,
Iringilah Maluku berserta iman di dada,
Agar rasa kasih ini tidak mencalarkan maruah diri yang dijaga.
Tapi jika qada' dan qadar itu mengatakan sebaliknya,
Kurniai aku kekuatan untuk melaluinya,
Palingkanlah cinta ini untuk yang selayaknya,
Kerana aku insan yang tiada daya,
Maka bantulah aku melupakannya,
Jika itu takdirNYA..
Allah..
Andai masih ada rindu,
Kupohon hilangkanlah ia dari hatiku,
Kerana ketidakpastian itu mengganggu,
Perasaan ini mengecewakan insan yang menunggu,
Aku tidak rela terusan terbelenggu,
Dalam pencarian permata berharga milikMU..
Amin.
=> sumber : copy paste..

Sunday, 26 May 2013

- HaRaPaN -

Assalammualaikum.. ^_^ entri seterusnya...

Dalam hidup kita sering berharap apa yg ad d dunia ni akan menjadi milik kita.. ^_^ memang betul ianya akan menjadi milik kita sementara masih hidup.. kita banyak berharap pada kehidupan supaya menjadi lebih baik, berharap pada seseorang, berharap pada keluarga dan x lupa juga kepada Pencipta langit dan bumi... ^_^ sungguh luas maksud Harapan..berharap.. hihi..

 Tapi, kita sering lupa...disebalik harapan yang kita ciptakan tu pasti akan ada 'sesuatu' yang kadang2 tu kita x jangkakan..yg kdg2 boleh buat kt jatuh 'tersungkuQ', yg bleh buat kt rse putus asa dan boleh bg kt seolah2  tiada lagi peluang untuk kita perbetulkan apa yang salah...dan kerana sebuah harapan juga, kadangkala kita perlu berkorban..

Jangan letakkan harapan yang terlalu tinggi jika kita tdak mampu untuk menggapainya...jangan pula kita terlalu berharap atas apa yg belum berlaku...dan bila tertundanya harapan kita, jangan pula kita merasa putus asa kerana, dengan tertundanya harapan itu suatu masa nanti pasti akan muncul jua..biarkan masa berjalan dengan sendirinya..disebalik masa juga, kt tdak prnh sedar bhwa harapan itu semakin menghampiri kita... ^_^


=> "Harapan tak akan datang bila kita terlalu berharap...Harapan akan muncul bila kita dah bersedia menghadapinya..."

=> 26/5/13 - 12.58 am

Friday, 3 May 2013

- Until one day, i will stop.. -

Entri ke 3 ... hehe... TERbanyak pulak... * story about me... ^_^

     Kadang2 perkara yg aku buat o keputusan yg aku ambik atas sebab KESUKAAN aku..xkan didesak..dpaksa.. oleh sesape pun..semuanya kemahuan aku sendiri..

  Sebab, dengan cara tu boleh bg aku happy bersama mereka dan menggunakan masa yg ada utk membuat kebaikan, membantu yg mne perlu slagi aku d perlukan ketika dan saat ini sebab aku suka mencipta kenangan utk aku ingt pd mse akan dtg tatkala aku bosan o rindu dekat mereka nanti..ahakszz...haha...
mungkin kdgkala kelihatan begitu 'senget' nmun, i do what i ike..haha... n sometimes, aku x mampu nk menolak sebab bila aku menolak, akn ad rasa serba salah..dh bnyk kli aku cuba menolak tp kdg2 aku x mampu..the end, go on kan je..hihi..but, bila aku yakin dengan penolakan tu, aku akan tolak sehabis mungkin.. ~_^

  => Semoga diberikan kekuatan, ketabahan dan kesabaran dalam setiap apa yg aku lakukan..sebb x nafikan kadang2 aku sendiri kalah dalam permainan kehidupan d mana ingin menguji sejauh mana keimanan dan ketakwaan aku pdNYA..

=> Bila aku rasa aku x mampu utk truskan, until one day, i will stop..
=> Oh, My English !! hehe..



- Ikhlas -

Entri ke 2 ...

   Manusia berbeza2 pendapat, perwatakan, prinsip, matlamat dan sebagainya...dan selagi masih bernafas kt sering berharap agar dapat membantu mereka yang memerlukan pertolongan kita...

  Namun, dalam setiap apa yang kt lakukan..kdgkala kita akan bertanya dengan diri kita sendiri samada kita ikhlas atau tidak..kt x boleh nk ckap kt ikhlas sbb keikhlasan itu hnya dpt dnilai olehNYA..


"Keikhlasan seseorang adalah dari hati, bukannya dari kata-kata...yang keluar di mulut..."

- Kenapa.. Kalau... -

Assalammualaikum... ^_^

 Setiap orang ada takdir yang telah ditetapkn olehNYA..dan dengan takdir tersebut, manusia sering alpa dengan mempersoalkan kenapa perkara sebegitu terjadi..tak dnafikan kita juga kadang2 akan mempersoalkn begitu tetapi, cepatlah tersedar dan istighfar...mungkin juga, kt tak dapat nk terima apa yg kt lalui namun, kt juga perlu ingt perkara yg berlaku pasti ada hikmahnya..


 Kenapa..Kalau..2 perkataan yang sering disebut samada kt sedar ataupun tdak ketika kt menghadapi masalah..hati kita mudah lemah..diri kt kdgkala tidak setabah yg kt sangkakan..akal kt mudah dipengaruhi..perjalanan hdup sememangnya sukar..dan kesukaran itu, kdg kala mematangkan kita...mendidik diri berdikari..mendidik hati menjadi kuat, dan mendidik diri kita supaya amalkan sifat sabar..In Sha Allah bila kt redha dan sbar dalam segala ujianNYA, pasti ada kebahagian yg akan tiba suatu hari nanti..


=>  kita bangun setiap pagi dengan harapan hari itu akan menjadi lebih baik dari semalam. Tetapi kemudian   ALLAH menguji lagi...kita pun kecewa dan harapan kita seolah2 sudah hilang...JANGAN SEDIH...selagi kita masih bernafas hari itu selagi itulah masih ada harapan ruang dan peluang untuk membetulkan keadaan...

=> Aku juga memohon agar diberikan kekuatan dalam menempuhi hidup ni..yg sebenar2nya aku sendiri tidak mampu untuk menghadapinya..mungkin dgn luahan di sini, sdikit sbnyk akan m'berikan aku kekuatan utk mnempuhinya... amin..