Saturday, 16 March 2013

- like it...


I'm Back again..hehe... ^_^ 

Bila rasa BERDOSA ucap Astagfiruallah..
Bila BERJANJI ucaplah Insyaallah..
Bila rasa tidak BERDAYA ucaplah Lahaulawalaquwataillabillah..
Bila rasa BERSYUKUR ucaplah Alhamdulillah..

"Orang yang baik itu bukan orang yang tidak pernah berbuat salah tapi orang yang baik itu adalah ketika dia berbuat salah, dia menjadikan kesalahannya sebuah pelajaran untuk tidak berbuat salah lagi".


Kerana tanpa adanya sebuah kesalahan kita tidak akan pernah mengerti apa itu makna kebenaran..


credit to :Aidil Sahipaludin

- Choice...-Pilihan -

Assalammualaikum... Selamat membaca u'ollz... ^_^

 Dalam hidup kita memang banyak pilihan yang kita kne hadapi..dalam bnyk2 pilihan, hanya 1 sahaja yg kt kne pilih dan kne berdepan bila dtgnya mslh, ujian ataupun dugaan dlm pilihan yg kita buat tu...dan dalam setiap pilihan adanya pro n kontra..dalam setiap pilihan tu jugak kt kne fikir sume bnde yg ad kat sekeliling kt...
   Dan bila kt dh buat pilihan, kt kne buat KEPUTUSAN...betul atau tak apa yang kita buat tu..dan dalam setiap keputusan tu, akan merubah apa yg ada di sekeliling kita...x semuanya keputusan kt akan d terima oleh orang dan berkemungkinan jugak keputusan tu akan d trime orang tp disebaliknya..hnya berpura semata2... * Suke hati aku j kan buat tafsiran sndri... sory.. 
   Bila kt kne memilih bnde yg d luar jngkaan kt, memang susah untuk buat 1 keputusan utk semua phak..kdg2 tu, kt fikir keputusan tu baik utk kt..tp x pada mereka..dan adklanya juga kptusan tu x baik utk kt tp baik pada mereka..kan?? kt x boleh nak puaskn hati sume orang..setiap apa yang kita buat akan dnilai oleh mereka..n bl dh nilai, setiap penilaian tu kdg2 akan mempengaruhi fikiran kita sekaligus kt akan rsa ragu2 dgn kputsan kt tu...dan JALAN TERBAEK..pilih keputusan yg x kn serabut kan kepala kt ni..n xbg kt tension...as simple like that...~_^

=> ALLAH takkan menciptakan mangga tanpa kuncinya dan ALLAH takkan menjadikan masalah tanpa jalan penyelesaiannya...
=> sory 4 all the mistakes...

Thursday, 14 March 2013

i'm gonna Miss de moment !!

Assalammualaikum.... ^_^

I'm back !!! 4 the real life.... hihihi..

  Nmpknye tinggal lagi sehari je aku bakal meninggalkan HRPB tmpt aku praktikal tu...huh... sedeh!!!  T_T
Terima kasih pada semua yg telah bnyk mengajar selama saya prktkal di situ...

   warrrggghhh !!!! asenye aku msti rindu nk ambik ink, label...jawab fon...terutamanya jwab fon kat kaunter SPP...wlaupn dlu aku x suke, tp lme2 leh jd suke... * bl kt bnci b'mkna kt suke... ^_^

   Bayangkan selama 5 bulan buat bnde yg sme..mcm mne la nk lupe kn penglaman2 tu.. n yg pling best dlm mse 5 bulan aku berjaya pkai bju kurung...haha...setiap bulan..xde skip2 kcuali sbtu ahd laa..hehe.. ~_^

=> gonna Miss the moment !! can i repeat?? huhuhu..




Monday, 11 March 2013

Nobody's know....

Assalammualaikum... ^_^ n selamat malam...n selamat membaca...

Kadangkala kita  xtau apa yang  kita rasa...
Adakalanya, kt rasa benci dekat seseorang tu tp, pd masa yg sama kita x sggup nk bnci dia sbb dlm hati kita ada rasa kasih & syg...
Adakalanya, kt rsa nk dekati dia, tp dlm mse yg sme kt takut dgn kemungkinan yg akan terjadi...
Adakalanya, kt fikir jgn hiraukn dia..tp hati kt plak x leh trime sbb kt rse nk tau jgak apa yg dia fikir..
Adakalanya, kita cuba berhenti utk memikirkannya, tp fikiran kt ni asyik nk duk teringat kat dia sbb kenangan dia slalu ada dlm ingatan kt...

Tapi, dlm pd benci n x suke tu...kita sebenarnya rindukan kenangan dgn dia...sbb tu la jd lagu tu...* hahaha..
Tapi, sepatutnya kt x perlu fikirkan dia yg x pernah nk fikirkan kt..* spe tau kn...hekhekhek..
Tapi, kt tetap rindu setiap kenangan dgn die..* mcm pepatah ni..'biarkan ianya mengalir sndri...'

=> Smua owg berhak untuk merindui..
=> Klu kt rndukn seseorang, berdoalah pdNYA agr owg tu pn rindukan kt...hehe..
=> Jika benar cnta itu krn Allah, maka biarknlah ia mengalir mengikut aliran Allah krn hakikatnya ia berhulu dari Allah maka ia pun berhilir hnya kpd Allah..
=> Sesungguhnya, aku mmg tgh rndukn some1.. *waaaaahhhhhhh!!!!!!!! hehe..
=> 11/3/2013 - 11.30pm


Friday, 8 March 2013

- Kita...Dia..dan DIA

Kita melihat x semestinya kita tahu apa yang dia fikirkan...
Kita mendengar x semestinya kita faham apa yang dia cuba untuk sampaikan..
Kita membantu x semestinya dia pertikaikan pertolongan yang diterima..
Kadang2 kita terasa begitu hampir dengan dirinya sedangkan hakikatnya, dia tidak pernah mencuba untuk memperbaiki kesilapannya sendiri..dan disebabkan hal itu diri kita dipersalahkan tanpa usaha untuk bertanya dan mendapatkan jawapan yg lebih tepat..
seringkali kita khilaf, sering kali kita putus asa, sering kali kita mencuba untuk berubah, sering kali kita berasa bersalah...berapa banyak sering kali pun x kan mampu mengubah apa2 jika kita tidak mencuba untuk berusaha ke arah yang lebih baik..tetapi, kita tahu tidak semudah hanya dengan menulis semuanya boleh berubah melainkan diri kita sendiri..kerana, perubahan yang berlaku akan datangnya ujian mahupun dugaan yang kita sendiri tidak jangkakan...dan tidak perlulah mempertikaikan diri seseorang sedangkan, kita tidak tahu apa yang akan berlaku di kemudian hari..mungkin dia boleh membantu sewaktu kita dalam kesusahan...siapa tahu..nasib diri seseorang itu melainkan DIA. 
  Siapa pun diri kita, kita x kan boleh melangkah sejauh ini tanpa dirinya...xkan sekuat ini tanpa pertolongannya...dan tatkala di uji dengan kesabaran, dia rela untuk bersabar walaupun dia tahu bahawa dirinya tidak sekuat ini untuk menahan segala bentuk ujian mahupun dugaan...dan mengawal api kemarahan demi sebuah perhubungan..kerana dia tahu, dengan marah, masalah tidak akan selesai dan tidak akan ada kemaafan andai tersalah bicara..kerana hatinya terluka dengan setiap kata2 yang kita lafazkan..
  Dan siapa pun diri kita, sebagai hambaNYA kita digalakkan untuk memaafkan..tapi mudah untuk berbicara sukar untuk melupakan walaupun beribu2 kali kita memohon maaf..sememangnya, mengambil masa yang lama untuk memaafkan diri seseorang tu dengan seikhlas hati..

=> Bila pengalaman banyak mengajar kita, apapun yang terjadi kita masih boleh hadapi walaupun sukar namun masih ada ruang dan cara untuk kita memperbaikinya..mungkin dia tidak dapat menerima dengan hati terbuka, namun tidak salah jika kita masih sanggup untuk mencuba mendapatkan kepercayaan dari dirinya...walaupun kepercayaan sukar untuk kita beri untuk kali k2..

=> 8.55pm siap entri ini ditulis dari hati...pengalaman..kehidupan..
=> maaf

Tuesday, 5 March 2013

- Kawan Ibarat -


kata mak,
KAWAN tu ibarat lebah,habis madu sepah dibuang....... 
kata abah,

KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit......

kata atuk,
KAWAN tu seperti air, terus me ngalir.....

kata nenek,
KAWAN tu bak bulan, dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana ....

kate sedare,
kawan tu mcm makanan, kawan makan kawan!!

kata abang,
KAWAN tu seperti lembu, me ngikut saje ape dikata........

kata kakak,
KAWAN tu tak ubah macam durian, bau je busuk tp sedap dimakan....

kata adik,
KAWAN tu macam biskut, sekejap ade sekejap takde.......

kata aku,
kawan tu tak kisahlah camner..
walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK
BULAN, SEPERTILEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!!

dia tetap kawan...
tau tak sebab ape???
sekali aku dah kawan ngan dia, selamanye dia ttp kawan aku...


Monday, 4 March 2013

- Mampu Ku Miliki -

Assalammualaikum n selamat malam..hehe..

   Alhamdulillah...dengan izin dariNYA aku miliki apa yg aku ingin kan..terima kasih atas segala rezeki yang telah engkau berikan..n semoga jalan yg aku pilih ni adlah jalan yg terbaek utk aku trus berusaha utk berubah mencari cinta Illahi..kuatkan semangat ku utk meneruskan kehidupan ini dan berikan lah aku kesabaran untuk menempuhi ujian mu ini Ya Allah..Berikanlah aku petunjukmu untuk terus berada dlm keredhaanMu...

   Meskipun terlambat untuk aku memilikinya, tpi aku yakin dgnnya hatiku akan lebih tenang dan dgnnya juga aku yakin kehidupan ku ini sedikit demi sedikit akan berubah..i/allah...Ya Allah, izinkanlah aku untuk lebih mencintaimu dan mendekatimu...tetapkanlah niat ku ini sbelum engkau mengambil nyawaku..tetapkanlah hatiku dengan keimanan dan kuatkanlah diriku untuk menempuhi ujian yang engkau berikan.

 Ya Allah kau jauhkanlah aku dari sifat amarah yg dtgnya dri bisikan syaitan..jauhkanlah aku dari kemungkaran yg hnya akan merosakkan diriku ini tetapi Ya Allah, dekatkanlah aku dengan kebaikan dan kau dekatkanlah juga aku dgn orang2 yg beriman dan bertakwa hnya padamu..AMIN..

=> Luka itu perlu untuk muhasabah diri menjadi lebih baik dan mendapat pengajaran melaluinya..
=> Hadirku disini keranaNYA....

Sunday, 3 March 2013

- Pejam Celik..Pejam Celik -

Assalammualaikum n slmat petang... ^_^

- Pejam celik, pejam celik hampir 3 tahun aku duk kat ipoh ni..* lme gak erk...
- Pejam celik, pejam celik umur aku makin meningkat dari umur 18 tahun smpilh sekarang 21 tahun.. * mcm x percaya..
-Pejam celik, pejam celik x sangka ramai gak la kwn aku kat area ipoh ni.. *walaupun bleh d kira dgn jari..
- Pejam celik, pejam celik dh 3 tahun aku naik bas utk balik kampung..
- Pejam celik, pejam celik 3 tahun gak la ada kenangan dgn dak2 kolej.. *OMG !!
- Pejam celik, pejam celik tinggal lagi 8 bulan utk aku stay kat ipoh n then, go back to my hometown...hehe..
- Pejam celik, pejam celik sampai sekarang aku x fikir lagi about final projek.. macam mna ni...aku rse mcm dh tau2 je jwpn je apa pada persoalan aku tu..huhu..
- Pejam celik, pejam celik aku dah boleh terima keadaan berjauhan dgn family... -_-

=> kadang kadang org yang kita fikir tidak mengambil tahu tentang kita lebih banyak mengerti apa yang kita rasa , beza nya mereka memilih untuk memerhati dan percaya kita pasti boleh keluar dari masalah itu .. -from some1 -

Saturday, 2 March 2013

- Sahabat -

Assalammualaikum n Good Morning...

Today, aku kan story about sahabat.. ^_^

     Sahabat memang susah nk ad kat sisi kita stiap masa...semkin lama, kita smkin dewasa...dan semkin lma kita smkin jauh dan akn semakin dkat d'dlm doa...walaupn teman kita bukannye d sisi kt lgi, tp bila kita pcya dgn dirinya, tidak mustahil sesuatu perkara yg indah akan berlaku dlm hdup kt n mgkin sdkit sbnyk akn mengubah khdupan kt...

    Dalam suatu perhubungan, kt kne fikir positif tntg diri seseorang tu..sbb bl kt fikir negatif, mungkin kt akan menganggap dirinya ad klmahan..kalau boleh, jgn lah kt rosakkn perhubungan tu dengan fikir negatif..samada positif atau negatif, masing2 ad kelemahan..lebih baik fikir positif sbb ia mendatangkn kebaikan drp negatif yg kdg2 boleh menimbulkn pergaduhan..terpulang pd dri masing2..klu boleh biar sama adil..antra + n -...

   Mungkin tanggapan semua orang berbeza..tp x slh klu perbezaan tu kt jdkn sdkit persamaan..kita bleh ubah pendirian kt tp x bleh ubah pndrian orang...mungkin apa yg aku story ni pada pendapat korg salah...tp fikir la..

=> Ni blog aku, so sume story pasal aku xde kne mengena ngn spe2 pun...hehe..